Neuromarketing cílí na všechny smysly. Nevědomky nás přiměje utratit v obchodě víc
Regály obchodů nás lákají na nejrůznější akce a slevy. Ne všechny jsou pro nás ale skutečně výhodné. Obchodní triky a marketingové metody mají často za cíl ovlivnit naše smysly a naladit nás tak, abychom peníze utráceli ochotněji, a to i za věci, které vlastně nepotřebujeme. Jaké jsou nejčastější triky obchodníků?
Co je neuromarketing?
Neuromarketing je obor, který využívá znalosti z oblasti neurobiologie k optimalizaci prodeje. Jinými slovy se značky a prodejci snaží stimulovat náš nervový systém a působit na podvědomí tak, abychom nakupovali více a ochotněji. Jedním z nejčastějších triků je hudba – ukazuje se, že její typ, hlasitost a tempo mají vliv na náš způsob nákupu. Rychlejší tempo svádí k méně promyšlenému nákupu, pomalejší hudba vybízí k pomalému pohybu po prodejně.
Aromamarketing sází na vůně, které vyvolávají příjemné vzpomínky a pozitivní emoce. Čich totiž úzce souvisí s naším limbickým systémem a emočním centrem mozku. Při nakupování pomáhá i hmat. Zákazníci, kteří se mohou produktů dotknout, k nim začnou pociťovat specifické emocionální pouto a zvyšuje se tím šance, že je koupí. Drogerie pak většinou nabízí testery kosmetiky.
Zboží ve výšce očí
Zboží na pultech bývá rozmístěné tak, aby nejdražší zboží či to, čeho se chce prodejce zbavit nejdříve, bylo v úrovni očí, tedy asi ve 155 až 170 centimetrech (třeba v hračkářství pak samozřejmě o něco níže). Při rozhodování o koupi samozřejmě pomáhá také vhodné osvětlení zboží i samotné prodejny. To nám může určovat trasu, po které se budeme pohybovat.
Posledním smyslem, na který neuromarketing cílí, je chuť. Prodejci potravin často sází na různé ochutnávky rozložené na pultech a usměvavé hostesky, které je zdarma nabízí. Pokud má zákazník možnost produkt vyzkoušet, je pravděpodobnější, že si ho koupí. Pokud nechcete při nákupu podléhat emocím, vyhraďte si na něj dostatek času a nakupujte opatrně.
Zdroj: https://sendpulse.com/support/glossary/neuromarketing