Správná teplota v pokoji je klíčem ke zdravému spánku. Zima nebo horko naruší důležité procesy v těle

Teplota v místnosti, kde spíme, je jedním z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících kvalitu spánku. Jak víme, zdravý spánek je základem zdravého života, proto stojí za to zajistit, aby naše ložnice nebyla příliš chladná, ale ani příliš teplá.

Tělo mění teplotu

Během spánku se naše tělo regeneruje a obnovuje veškeré životní funkce a práci klíčových orgánů. Do dnešního dne není známo, jak důležitý je tento proces pro naše zdraví. Někteří lidé však mají problémy s usínáním nebo příliš často se probouzejí během noci. Zdrojem těchto problémů může být pro někoho taková banální věc, jakou je například teplota v ložnici.

Každý z nás zná pocit, kdy během horké letní noci nemůže usnout kvůli vysoké teplotě. Spaní také není pohodlné ani ve velkém chladu, i to může způsobovat nepohodlí a časté probouzení během noci. Tělo mění svoji teplotu spolu s cirkadiánním rytmem. Během dne máme teplotu těla poněkud vyšší a blíže k večeru zase klesá. Nižší teplota podporuje produkci melatoninu, který reguluje rytmus spánku, aby se tělo mohlo správně regenerovat.

Mohlo by vás zajímat:  Vpusťte si do života tmu. Zachráníte si klidný spánek a opravdu si odpočinete
Zdroj obrázku: Freepik

Individuální záležitost

Když je v místnosti příliš vysoká teplota, začneme se cítit podráždění, což samozřejmě ztěžuje usnutí a narušuje regenerační procesy. Příliš vysoká teplota také zkracuje klíčové fáze hlubokého spánku a REM. Příliš velká vlhkost vzduchu má také nepříznivý účinek. Na druhé straně i nízké teploty způsobují problémy. Optimální teplota v ložnici je individuální záležitost. Obecně se udává, že nejlepší je v místnosti, kde spíme, udržovat teplotu od 17 do 19 stupňů.

Každý si však musí sám určit, jaká teplota je pro něj vhodná. Pokud je vám pořád teplo i při 18–19 stupních, mohlo by vám pomoci větrání ložnice před spánkem. Podobné je to, když se v noci vzbudíme ze zimy, stojí za to popřemýšlet o další přikrývce. Vyhněte se teplotám nižším než 15 stupňů a vyšším než 22 stupňů.

Zdroj: https://www.sleepfoundation.org/bedroom-environment/best-temperature-for-sleep
Přidat na Seznam.cz