I smažená jídla lze připravit zdravěji. Klíč je ve správné volbě tuku

Chcete začít žít zdravěji? Pak se zaměřte i na to, jak své pokrmy připravujete před konzumací. Svou roli hraje především tuk, který k vaření zvolíte. Následně je důležitý i materiál pánve anebo hrnce, v kterém smažíte a pečete suroviny.

Jaký tuk je k smažení a pečení nejvhodnější?

Jsou dva parametry, kterých byste si zejména při smažení měli všímat. Je to tepelná stabilita oleje (kdy se začne připalovat) a také složení (množství nenasycených mastných kyselin). Zde je rozdělení olejů a tuků, které se nabízejí na trhu nejčastěji:

  • Řepkový olej: je zdaleka nejvhodnější k smažení pokrmů, protože se začíná připalovat až ve 240 stupních Celsia. Má tedy poměrně vysokou tepelnou stabilitu.
Zdroj obrázku: Freepik
  • Slunečnicový olej: používá se v české kuchyni velmi často a také k pečení a smažení, ovšem na tepelnou úpravu není příliš vhodný. Začíná se totiž připalovat už ve 110 stupních Celsia, což je dost málo.
  • Olivový olej: lidé jej používají především do studené kuchyně (saláty, pomazánky), ale hodí se i na pečení a smažení. Kromě toho je zdravý. Připalovat se začíná až při 210 stupních Celsia.
  • Máslo: je vhodné především na krátké tepelné zpracování. Připálit se vám může na pánvi už při 150 stupních Celsia. Alternativou je ovšem máslo přepuštěné, tzv. ghí, které se hodí perfektně na smažení i pečení.
  • Vepřové sádlo: obecně je velmi zdravé a má i poměrně vysokou tepelnou stabilitu. Připalovat se vám začne až při teplotě 180 °C a více. Můžete tedy na tomto tuku péct a smažit jídla bez problémů. Především vepřovým řízkům a bramborákům pak dodá na lahodné chuti.
Zdroj obrázku: Freepik

Zaměřte se i na materiál pánve či hrnce, v kterém smažíte a pečete

Na trhu se nabízí nepřeberné množství hrnců a pánví odlišných materiálů. Zdaleka nejoblíbenější jsou moderní produkty z nerezu, které mají skvělou schopnost vést teplo a nepřipalují se. Ty můžete bez problémů na smažení a pečení použít. Nevhodné jsou však materiály keramické a hliníkové. Vsadit pak můžete ještě na litinu, která je držákem. Tento materiál je vysoce odolný a neškodí zdraví.

Zdroj: https://www.earlystartgroup.com/choosing-healthier-fats/
Přidat na Seznam.cz