Chléb patří mezi základní potraviny, některému je ale lepší se vyhnout

Chléb patří k základním potravinám, které se v našem jídelníčku objevují prakticky denně. Navzdory zdání ale každý chléb nemá pozitivní vliv na naše zdraví. Jde především o jeho vliv na hladinu krevního cukru. V tomto ohledu nám mnohé napoví glykemický index. Po jakém druhu chleba tedy sáhnout, aby byl cukr v normě, a jakému druhu pečiva je lepší se vyhnout?

Co značí glykemický index?

Glykemický index je parametr, který udává, jak rychle stoupá hladina glukózy v krvi po konzumaci určitých potravin. V případě, že konzumovaná potravina způsobuje nižší a pomalejší nárůst krevního cukru, znamená to, že má glykemický index nižší. Pokud ale způsobí náhlé a rapidní zvýšení hladiny glukózy v krvi, má produkt vysoký glykemický index.

Hodnotu glykemického indexu produktů ovlivňuje řada různých faktorů. Patří mezi ně například způsob zpracování. Čím více je produkt zpracovaný, tím vyšší bude výsledný glykemický index. Dalším faktorem je delší tepelná úprava, která glykemický index rovněž zvyšuje. Za nízký glykemický index jsou považované hodnoty nižší než 50, hodnoty mezi 55 a 70 znamenají střední glykemický index a hodnoty nad 70 už jsou charakterizované jako vysoké.

Zdroj obrázku: Freepik

Konkrétní hodnoty pečiva

Jak se ukazuje, nízký glykemický index má například kváskový chléb. Stejně je na tom chléb připravený z celozrnné mouky. Na druhou stranu třeba bagety mají negativní vliv na hladinu cukru v krvi. Jejich glykemický index má hodnotu dokonce 95. Navíc je třeba podotknout, že přílohy jako džemy a pomazánky hladinu cukru ještě zvyšují.

Nízký glykemický index, tedy 47, má ovesný chléb s otrubami nebo pohankový chléb. Celozrnný žitný chléb má index 50 až 58 a croissanty mají hodnotu 60. Stejný glykemický index ve výšce 70 má pšeničný chléb a oblíbené housky kamerky. Bagely, které jsou v současné době velmi populární, už mají index o něco vyšší index, a to 72.

Zdroj: https://www.foodforlife.com/low-glycemic-index-bread.htm
Přidat na Seznam.cz